Thursday, May 15, 2014

ලා(හිරු) ස්ටාර් තේරීම

සර්පිනා තාලම්පට බෙර හඩ ඇහෙන්නට නැ වෙනදා වගේ
මුස්පේන්තු මුඩු ගදක් අවා ළගින් යනකොටම
නිකමට වගේ ඔලුව එබුවා දේවාලයට
මකුළුවෝ දැල් බදිනවා ඔන්චිලි පදිනවා ගජරාමෙට
සරස්වතිත් නැ ගණ දෙවිදුත් නැ පේන්නට.....
ඉස්කෝලේ පොඩි එකෙක්ගෙන් ඇහුවහම කිවුවේ
කට්ටිය ගිහිල්ලලු සිගීන් ස්ටාර් දෙවැනි වටේට
පළවෙනි වටෙන් දිනලා සනුක වික්‍රමසිංහ
ලාහිරු අතින් සම්මාන ගත්තලු......



සනුක වික්‍රමසිංහ 
ලහිරු පෙරේරා






Saturday, April 12, 2014

අල්ලපු ගෙදරට පෙන්න අවුරුදු කෑම (2014)

පිල්ලේ නෝනට නොතේරෙන කුණුහරප වලින් බැන බැන
ජිනීවා ජන්දේ වෙනුවෙන් මෙහෙ චන්ද එකතු කරපු
අපේ අහිංසක දේශපාලුවන්ට තවත් අවුරුදු 5 ක් 6 ක්
හොදට රට අනුභව කරලා බඩගෙඩිය තවත් ලොකු කරගන්න
කතිරවරණයේදී කතිරේ ගහපු අපේ දේශප්‍රේමී ජනතාව
මගුල් මුද්ද උගස්තියල, කාටහරි ණයවෙලා
අල්ලපු ගෙදරට පෙන්න ලස්සනට අවුරුදු කන විදිය
බලන්න ඒවිද අපේ කතිරෙන් හොදට අවුරුදු කන දේශපාලුව.......... 








Sunday, February 23, 2014

උයන්පල්ලා (පිය සෙනෙහස)

සුවඳ මල් වල පාට තැවරිලා 
වණ බබරුන් රොණට ඇදෙනවා
උයන්පල්ලෝ නුබ නික-ඉදපන් 
අයිතිය නැ නුබට ඒ සුවදැති පාට මල් වල........ 

අහසේ පොලවේ ගෝරනාඩු දැනෙන්න නැ දුන්නේ 
නුවර වැවේ, කලා වැවේ දිය දෝතක් නුබ ලග තනි රැක්කේ 
එහෙව් නුබට අයිතිය නැ ඒ සුවදැති පාට මල් වල........ 

සුළං කොඩ චණ්ඩමාරුතේ ඇවිත් පෙති විසිකර යන්න ගිය වෙලේ 
හිතේ තියන දරු සෙනේහස මහ පවුරක් වෙලා තමයි නුබ රැක ගත්තේ 
එහෙව් නුබට අයිතිය නැ ඒ සුවදැති පාට මල් වල........


         









Tuesday, February 11, 2014

වෙනුෂා කියා දුන් පාඩම

"වෙනූෂා ඉමන්දි" මේ නම වගේම මේ නම ඔයාලා හොදට දන්න කියන නමක් වෙන්න හේතුවත් ඔයාලා දන්නවා. ඒ දැන් අපේ රටේ තියෙන තාක්‍ෂණයේ දියුණුව වගේම ජනමාධ්‍ය වල තියන කර්යක්‍ෂමතාවය නිසයි එහෙත් සමහර ජනමාධ්‍ය විසින් මෙම පුවත තමන්ගේ ජනප්‍රිය වීමේ අරමුණින් අඩු වැඩි වශයෙන් වෙනස්කරා.

බ්ලොග් කියවන රටේ ලෝකේ වෙන දේවල් ගැන හොදට ඇහැ කණ ඇරගෙන ඉන්න ඔයාලට ඒ කතාවේ තියෙන අඩු වැඩි මොනවද කියන එක මම අමුතුවෙන් කියලා දෙන්න යන්නේ නැ.

මට පිටු 3කින් සමන්විත වෙනුෂා අන්තිමට ලියපු ලියුම කියවන්න හම්බවුණා. ඒ ලියුම වගේම අර ජනමාධ්‍ය කියපු ඒවත් එක්ක බලනකොට මට හිතුනේ........ 


වර්තමාන පාසැල් සිසු සිසුවියන්ට තියන මුලික ප්‍රශ්නයක් තමයි තමන්ගේ සතුට බෙදාගන්න සතුටේදී අප්පුඩි ගහල පිළිගන්න කට්ටිය හිටියට තමන්ගේ හිතට දුකක් කරදරයක් වුනහම ඒ දේ කියන්න අහන්න   තමන් ලග කව්රුත් නැතිවීම. වැඩිහිටියන්ටද මේ ගැටලුව ඇත නමුත් ළමා මනසට මෙවැනි අවස්ථා වලදී හුදකලාවීම දරාගැනීමට වැඩිහිටියන්ට මෙන් ශක්තියක් නොමැත. රටේ පාරවල්, වරායවල්, ගුවන්තොටුපලවල් හදනවා වගේම ඒවා අනාගතේ හා වර්තමානයේ පරිභෝෂණය කරන රටේ අනාගත පරපුරේ මානසිකත්වය ගැනත් මිට වැඩියේ අවදානය යොදවන්න ඕනි. පාසැල් තුල මනෝවිද්‍යාත්මක උපදේශන වැඩසටහනක් පටන් ගන්නට හොදම කාලය දැන් තමයි. එවැනි උපදේශන සේවාවක් තිබුනනම් වෙනූෂාගේ ඉරණම  මෙහෙම නොවෙන්න තිබුණා කියන එකයි මගේ හැගීම.


වෙනූෂාගේ සිදුවීම දුකකින් හෝ පාඩමකට අරගෙන අයෙමත් මෙවන් සිදුවීම් සිදුනොවෙන්න කටයුතු කලයුතුය.   

                                              වෙනූෂාගේ අවසන් ලිපිය 




Wednesday, February 5, 2014

නිදහස් දිනයේ පිදිය යුත්තන් පුදන අයුරු

නිදහස වෙනුවෙන් දිවි පරදුවට තියා සතුරා සමග සටන් කලේ නුබයි
නිදහස වෙනුවෙන් කුසගින්න ඉවසුවේ නුබයි 
නිදහස වෙනුවෙන් දිවි පිදුව පුතා, සැමියා, සහෝදරයා, පියා නුබෙයි 
එහෙව් නුබලට අයිති මේ නිදහස් දවසේ 
කට්ට අව්වේ වෙලෙන්නේ නුබයි........ 

හයි-ෆයි වාහන වල A/C වල ඇවිත් 
A/C කරපු කුඩාරම් ඇතුලට වෙලා 
කුල් එකේ චුයින්ගම් හප හපා
නිදහස ඉස්සරහට දාගෙන 
තම තමන්ගේ පම්පෝරි කියව කියව 
ජන්දය හිගාකන වුන්ට උපහාර දක්වන්නේ නුබලයි...... 

ලෝක පුදුම අරුමය වන්නේ 
තිස් වසරක් පුරාවට අපේ එවුන්ගේ ජිවිත උදුරාගන්නට අණ දුන්න එවුන්ටත් උපහාර දක්වන්නේ නුබලයි..... 

නිදහස් දිනයේ පිදිය යුත්තන් පුදන අයුරු දැක තරහක් අවේ සිතට 
නොදැනීම නුබ ගැන දුකින් කදුළු බිදක් නෙතින් වැටෙන ගමන්.......  


Tuesday, January 28, 2014

අඩ නිරුවත ( එදා සහ අද )

එදා 
ගැහැණියකගේ අඩ නිරුවත පෙන්වලා 
මිනිස්සුන්ගේ අවශ්‍යතාවයන් සදහා වුවමනාවන් අලෙවි කරන ලදී 

අද
ගැහැණියකගේ අඩ නිරුවත පෙන්වලා 
මිනිසුන්ගේ අවශ්‍යතාවයන් මිනිසුන්ට අමතක කරන ලදී 




Tuesday, January 21, 2014

මාගම් සෝලිය

මාගම් සෝලිය
පොත්ගොඩ දිහා බලපුවම එක පාරටම ඇස් නතරවෙන ලස්සන මුල් පිටුවක් තියන පොතක් මේක. පොතේ නම “මාගම් සෝලිය” ටිකක් හුරුපුරුදු ගතියක් මේ නමේ තිබුනත් හරියට තේරුමක් එක පාරටම මතක් වෙන්නේ නැ. පොත ලියලා තියෙන්නේ අපි කව්රුත් දන්න කියන කෙනෙක් ඒ මොහාන් රාජ් මඩවල. මේ පොතේ අන්තිම පිටු දෙක, තුනේ තියෙන්නේ විචාරක ඇසින් මේ පොත ගැන තියපු සටහන් ඒ හැම සටහනකම වගේ තියෙන්නේ මේක අමුතු ආකාරයක කියවීමක් කියලා. එක නිසාම මම මේ පොත කියවන්න ගත්තා.

පොතේ නම වන මාගම් සෝලිය කියන වචනයේ තේරුම ගත්විට මාගම යනු ගැහැණිය වන අතර සෝලිය යනු චෝදනාව. ඒ අනුව ගැහැණියක් මුල් කරගෙන හාමුදුරුවෝ නමකට කරනු ලබන චෝදනාව මාගම් සෝලිය නම් වේ . 

2011දී සැත්තැම්බර්, නොවැම්බර් මාස වල මේ පොතේ කතෘ මොහාන් ඌව වෙල්ලස්ස, අම්පාර පැත්තේ පොඩි රස්තියාදුවක් ගැහුවලු ඒ ගමනේදී තමයි මේ පොතේ ප්‍රධහන චරිතය ලෙස මොහාන් හදුන්වාදෙන ඇබිත්ත උන්වහන්සේ චරිතය ගැන ඔහුට දැනගන්න ලැබිලා තියෙන්නේ. මේ ඇබිත්ත උන්වසන්සේ කියන්නේ අපේ රටේ ඉස්සර හිටපු ගණින්නාන්සේ කෙනෙක් ඒ කියන්නේ මේ චරිතය හාමුදුරුවෝ කෙනෙක් කියලත් හදුන්වන්න පුළුවන් ඒ වගේම හාමුදුරුවෝ කෙනෙක් නෙමෙයි ගිහි චරිතයක් කියලත් හදුන්වන්න පුළුවන්. මොකද මේ කියන ගණින්නාන්සේලට ගිහි ජිවිතයක් වගේම පැවිදි ජිවිතයකුත් තිබිලා තියනවා. මේ වගේ චරිත අපිට හමුවෙන්නේ නුවර යුගයේ. මොවුන්ට අබුදරුවෝ ඉන්නවා ඒ වගේම මේ අය තමයි ගමේ මිනිස්සුන්ව බුදුදහමට යොමු කරන්නේ, මළගෙදරක පාංශුකූලය දෙන්නේ මේ වගේ දේවල් කරන චරිතයක් මේක. 

කතෘ මේ ඇබිත්ත උන්වහන්සේ මේ පොතේ ප්‍රධාහන චරිතය ලෙස හැදින්වුවත් මට හිතෙන මේකේ තියෙන්නේ ප්‍රධාහන චරිතයක් නෙමෙයි. පුන්චි රාළ හා ඔහුගේ බිරිද ගෝමරි මුලික කරගෙන බිහිවන විස්තීරණ පවුල මුලික කරගත්තු කතාවක් මේක මොකද මෙහි එන සියලුම චරිත එනම් පුංචි රාළගේ කලින් කසාදේ දරුවා සුදු බණ්ඩා ඒ වගේම ගොමරිට දාව උපදින දරුවන් (සේදරා, රනා, පුංචා, වල්ලී, ටිකිරි මැණිකා, එතනා ආදී) මුලික කරගෙන ඔවුන්ට හමුවන චරිත වටා මේ කතාව ගෙතී තියනවා.

Mohan Raj Madawala's Magam Soliya

කතාවට අනුව මේ කියන පුන්චි රාළ හා ඔහුගේ බිරිද ගෝමරි ජීවත්වෙන්නේ වර්ෂ 1809 -1819  දි ඌව වෙල්ලස්ස ප්‍රදේශයේ ගමක. එහෙත් මේ ගමේ සිද්දවෙන දේවල් හරිම  මත-භේදාත්මකයි එම නිසාම සමහරු මේ පොත සල්ලි දීලා අරගෙන ටිකක් කියවල අයින්කරලා දාල තමන්ගෙන් නිකන් අපරාදේ රුපියල් 500ක් වියදම් වීම ගැන හුල්ලනවා. සමහරු මේ පොත හරිම අසාවෙන් මුල ඉදලා අගට කියවනවා අලුත් කියවීමක් කියලා. මේ වගේම පරස්පර විරෝධී අදහස් දෙකක් එන්න මේ පොතේ ගොඩක් හේතු සපයනවා.

මේ පොත ගොඩක් අය ප්‍රතික්‍ෂේප කරන්න ප්‍රධාහන හේතුව තමයි මේකේ කතාකරන ලිංගිකත්වය. මේ පොත කියවනකොට මටත් වෙලාවකට හිතුනා මම මේ නිල් පත්තරයක් ගෙදර එළිපිටම කියවනවද කියලා. මොකද මේකේ තියන ශිෂ්ටසම්පන්න සමාජය විසින්  ප්‍රතික්‍ෂේප කරන්නලද ලිංගික සම්බන්දතාවයන් එනම් තමන්ගේම ලේ වලින් දාව උපදින දියණියත් එක්ක තම පියා පවුල් කෑම. මේ පොතේ කතාවට අනුව මේ පියාගේ සහ දියණියගේ අසම්මත එක්වීම අනුමත කිරීමක් දැක්වෙනවා. අපි ඉතිහාසයේ අසා ඇති පරිදි සිංහබාහු - සිංහසිවලි හා විජය කුවේණිගේ දරුවන් වූ ජීවහත්ත - දිසාලා වගේ අසම්මත ආදර කතාවක් වගේ කියා සිතන්නට මටනම් නොහැකියි මේ පොතේ අසම්මත ආදරය. 

මොහාන් රාජ් මඩවලට අනුව මේ ගමේ සිදුවන්නේ හරි අරුම පුදුම දේවල් හරියට සුරංගනා කතා වගේ තවත් වෙලාවකට මනංකල්පිත ක්‍රියාදාම හොලිවෝඩ්, බොලිවෝඩ් චිත්‍රපටියක් වගේ කියලා හිතෙනවා. මොනවා වුවත් මෝහන්ගේ මේ සිතේ පහලවූණු මේ ෆැන්ටසි ලෝකේ තියන ෆැන්ටසි ගම, ලංකා ඉතිහාසයේ වැදගත්ම කාල පරාසයක වැදගත් ප්‍රදේශයක ජන ජිවිත හා හරි අපුරුවට මුසුකරනවා.     

මොහාන් රාජ් මඩවල 
මොහාන් රාජ් මේ පොත රසවිදින අයට කියනවා,
මෙය ඉතිහාස කතාවක්ද, ඇත්ත කතාවක්ද,
එසේත් නැතිනම් 
මේ ලෝකයේ කවමදාවත් 
සිද්ධ නොවෙන කතාවක්ද කියලා 
රසවිදන්නාට දැනෙන ඕනිම විදියකට රස විදින්න කියලා 
මට හිතෙන විදියට මොහාන්ටත් බැරිවෙලා තියෙනවා තමන්ගේ පොත පොත්රක්කයේ කොතනද තියන්න ඕනි කියලා තේරුම් ගන්න එහෙවු එකේ සමහරු මේ පොත තමන්ගේ පොත්රක්ක වලින් අල්ලලා එලියට විසිකරන එක ගැන පුදුම වෙන්න දෙයක් නැ. 

මෙහි අඩංගු ලිංගිකත්වයට හා ඒ ලිංගිකත්වය විස්තර කරන විදියට මම පුද්ගලිකව කැමති නැති වුවත් වෙන වෙනම තල දෙකක දුවන මේ ගම හා අපේ ලංකාවේ ඉතිහාසය සම්බන්ද කිරීමේ ක්‍රියාවලියට මම අගය කරමි හා මම එයට අසා කරමි. 

පාසලක ගුරුවරියක් වන මගේ මිතුරියක්‌ මාර්ගයෙන් මට දැනගන්න ලැබුන පරිදි මේ පොත පාසල්වල පුස්තකාල සදහා බෙදාහැර ඇත. මගේ මතයට අනුව මේ පොත පාසල්වල පුස්තකාල සදහා සුදුසුද යන්න නැවත සලකා බලන්නේනම් බොහොම වටිනබව අවසානයේ කියන්නට කැමැත්තෙමි.
Tricks and Tips